Dušnost (interna, learning outcomes)

Z Profiles

Verze z 10. 3. 2025, 10:27, kterou vytvořil Mvejr (diskuse | příspěvky) (Z materiálu Havránka)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

  • Definujte, co je to dušnost
  • Student ví, co je to dušnost a umí ji vysvětlit patofyziologicky
  • Pro účely výuky interny je klíčová definice dušnosti
  • Patofyziologické mechanismy, fyziologii dýchání, oběhu, krevních elementů, biochemii výměny plynů, anatomii respiračního a oběhového systému, histologické znalosti již nejsou předmětem výuky a testování u interny předpokládá se, že student je bazálně orientován
  • Popište různé druhy dušnosti v kontextu možných příčin a dokažte jednotlivé druhy dušnosti zasadit do rámce možných příčin
  • Student umí rozdělit dušnost na kategorie, tak aby byl schopen se zorientovat v možných příčinách dušnosti, lépe dokázal indikovat cílené pátrání po příčině, cíleně indikoval pomocná vyšetření a léčbu
  • Akutní vs. chronická
  • Inspirační vs. expirační
  • Zde navazujeme na interní propedeutiku
  • Vyjmenujte nejčastější příčiny akutní a chronické dušnosti se kterými se lékař setká při běžné praxi na interní ambulanci / interním lůžkovém oddělení
  • Student je orientován v tom, které diagnózy jsou důležité pro denní praxi a ty pak umí rozpoznat a bazálně léčit
  • Student je schopen říct, které diagnózy statisticky nejpravděpodobněji potká a které jsou méně pravděpodobné
  • Definujte život ohrožující příčiny akutní dušnosti, které nesmíme pominout, resp. musíme vždy vyloučit bez ohledu na jejich frekvenci výskytu
  • Student zná onemocnění, která mohou být akutní a závažná a která je nutné včas intervenovat. Je schopen v dif. dg. procesu na ně pomyslet a ví co dělat, pokud se s nimi setká.
  • Reakcí může být také převoz na vyšší pracoviště za asistence záchranné služby
  • Nutné však znát základní opatření do příjezdu ZS
  • Uveďte méně časté, ale závažnější příčiny dlouhodobější dušnosti
  • Student nicméně ví, že existují i vzácnější stavy, na které je nutné pomyslet a je např. schopen indikovat konziliární vyšetření
    • Popište, které další příznaky může pacient mít a vysvětlete, jak nás mohou nasměrovat k rozpoznání příčiny. Tedy rozeberte další symptomy, po kterých budete aktivně pátrat. Odeberte cílenou anamnézu.
    • Student musí umět použít další příznaky (jiná SSP) k tomu, aby dokázal zúžit dif. diagnostiku příčin dušnosti
    • Příklady: bolest na hrudi, horečka, kašel, otoky dolních končetin…
    • Zde navazujeme na interní propedeutiku
    • Rozeberte možná anamnestická data / odeberte cílenou anamnézu vedoucí k určení diferenciální diagnostiky dušnosti. Odeberte cílenou anamnézu.
    • Student je schopen cíleně použít anamnestická data k zacílení dif. diagnostiky příčin dušnosti
    • Příklady: anamnéza CHOPN, chronického srdečního selhání, COVID partnera
    • Návaznost na interní propedeutiku
    • Popište / proveďte cílené fyzikální vyšetření u dušnosti a diskutujte možné patologické nálezy pro identifikaci časté etiologie akutní a chronické dušnosti  
    • Student musí být schopen popsat a rozpoznat fyzikální nálezy u jednotlivých příčin dušnosti
    • Na základě fyzikálních nálezů je schopen zúžit dif. diagnostiku příčin dušnosti
    • Návaznost na interní propedeutiku
    • Definujte klinický obraz pacienta v respirační tísni nebo pacienta, který vyžaduje akutní intenzivní péči, zajištění dýchacích cest, KPCR
    • Student rozpozná urgentní situaci akutní respirační tísně, rychle progredujícího klinického obrazu
    • Dokáže odhadnout, kdy je nutná intenzivní péče, kdy je nutné zahájit podporu respirace, kdy je nutné zajistit dýchací cesty.  
    • Reakcí může být indikace k přivolání záchranné služby
    • Nicméně musí být schopen pacienta léčit do jejího příjezdu
    • Umí zahájit a vést kardiopulmonální resuscitaci
    • Návaznost na interní propedeutiku
    • Návaznost na urgentní medicínu
    • Navrhněte / indikujte zobrazovací a laboratorní vyšetření k odhalení příčiny dušnosti. Diskutujte, co které vyšetření vám přinese pro diferenciální diagnostiku. Tedy diskutujte, proč je indikujeme a jaký mohou mít přínos. Vysvětlete, která vyšetření a proč je provedete.  
    • Student umí cíleně indikovat laboratorní a zobrazovací metody.  
    • Cíleně znamená, že je schopen vysvětlit očekávaný přínos metody.  
    • Měl by být schopen také vědět, jaká metoda nese rizika pro pacienta.
    • Měl by být schopen pacientovi vysvětlit, co se s ním bude dít a být schopen získat informovaný souhlas.  
    • Návaznost na interní propedeutiku
    • Návaznost na biochemii, klinickou biochemii
    • Návaznost na radiologii a nukleární medicínu
    • Návaznost na základy péče o nemocné
    • Návaznost na veřejné zdravotnictví (ekonomika, indukovaná péče)
    • Návaznost na etiku  
    • Návaznost na patologii
    • Návaznost na fyziologii, patofyziologii, anatomii a histologii
    • Rozeberte indikaci k oxygenoterapii a vysvětlete způsoby jejího použití.
    • Student ví, jaké možnosti oxygenoterapie existují a kdy je indikované jejich použití
    • Zná rizika oxygenoterapie a její kontraindikace
    • Návaznost na základy péče o nemocné
    • Návaznost na interní propedeutiku
    • Popište základní neodkladná opatření u nemocných s akutní dušností a základní terapeutické postupy u nejčastějších příčin akutní a chronické dušnosti dle pravděpodobné etiologie. Rozepište iniciální medikaci u konkrétní příčiny dušnosti.  
    • Student umí základní iniciální terapeutické postupy u nejčastějších a život ohrožujících / akutních příčin dušnosti.  
    • Zná indikace, nežádoucí účinky a kontraindikace základních léčiv.  
    • U nejzákladnějších léků pro bezprostřední podání zná i dávkování.  
    • Je schopen popsat celkovou léčebnou strategii u jednotlivých nejčastějších příčin dušnosti.  
    • Je schopen popsat základní instrumentační výkony pro chirurgické příčiny dušnosti.  
    • Návaznost na interní propedeutiku
    • Návaznost na chirurgickou propedeutiku  
    • Návaznost na základy péče o nemocné
    • Návaznost na farmakologii