Dušnost (interna, learning outcomes)
Z Profiles
- Definujte, co je to dušnost
- Student ví, co je to dušnost a umí ji vysvětlit patofyziologicky
- Pro účely výuky interny je klíčová definice dušnosti
- Patofyziologické mechanismy, fyziologii dýchání, oběhu, krevních elementů, biochemii výměny plynů, anatomii respiračního a oběhového systému, histologické znalosti již nejsou předmětem výuky a testování u interny předpokládá se, že student je bazálně orientován
- Popište různé druhy dušnosti v kontextu možných příčin a dokažte jednotlivé druhy dušnosti zasadit do rámce možných příčin
- Student umí rozdělit dušnost na kategorie, tak aby byl schopen se zorientovat v možných příčinách dušnosti, lépe dokázal indikovat cílené pátrání po příčině, cíleně indikoval pomocná vyšetření a léčbu
- Akutní vs. chronická
- Inspirační vs. expirační
- Zde navazujeme na interní propedeutiku
- Vyjmenujte nejčastější příčiny akutní a chronické dušnosti se kterými se lékař setká při běžné praxi na interní ambulanci / interním lůžkovém oddělení
- Student je orientován v tom, které diagnózy jsou důležité pro denní praxi a ty pak umí rozpoznat a bazálně léčit
- Student je schopen říct, které diagnózy statisticky nejpravděpodobněji potká a které jsou méně pravděpodobné
- Definujte život ohrožující příčiny akutní dušnosti, které nesmíme pominout, resp. musíme vždy vyloučit bez ohledu na jejich frekvenci výskytu
- Student zná onemocnění, která mohou být akutní a závažná a která je nutné včas intervenovat. Je schopen v dif. dg. procesu na ně pomyslet a ví co dělat, pokud se s nimi setká.
- Reakcí může být také převoz na vyšší pracoviště za asistence záchranné služby
- Nutné však znát základní opatření do příjezdu ZS
- Uveďte méně časté, ale závažnější příčiny dlouhodobější dušnosti
- Student nicméně ví, že existují i vzácnější stavy, na které je nutné pomyslet a je např. schopen indikovat konziliární vyšetření
- Popište, které další příznaky může pacient mít a vysvětlete, jak nás mohou nasměrovat k rozpoznání příčiny. Tedy rozeberte další symptomy, po kterých budete aktivně pátrat. Odeberte cílenou anamnézu.
- Student musí umět použít další příznaky (jiná SSP) k tomu, aby dokázal zúžit dif. diagnostiku příčin dušnosti
- Příklady: bolest na hrudi, horečka, kašel, otoky dolních končetin…
- Zde navazujeme na interní propedeutiku
- Rozeberte možná anamnestická data / odeberte cílenou anamnézu vedoucí k určení diferenciální diagnostiky dušnosti. Odeberte cílenou anamnézu.
- Student je schopen cíleně použít anamnestická data k zacílení dif. diagnostiky příčin dušnosti
- Příklady: anamnéza CHOPN, chronického srdečního selhání, COVID partnera
- Návaznost na interní propedeutiku
- Popište / proveďte cílené fyzikální vyšetření u dušnosti a diskutujte možné patologické nálezy pro identifikaci časté etiologie akutní a chronické dušnosti
- Student musí být schopen popsat a rozpoznat fyzikální nálezy u jednotlivých příčin dušnosti
- Na základě fyzikálních nálezů je schopen zúžit dif. diagnostiku příčin dušnosti
- Návaznost na interní propedeutiku
- Definujte klinický obraz pacienta v respirační tísni nebo pacienta, který vyžaduje akutní intenzivní péči, zajištění dýchacích cest, KPCR
- Student rozpozná urgentní situaci akutní respirační tísně, rychle progredujícího klinického obrazu
- Dokáže odhadnout, kdy je nutná intenzivní péče, kdy je nutné zahájit podporu respirace, kdy je nutné zajistit dýchací cesty.
- Reakcí může být indikace k přivolání záchranné služby
- Nicméně musí být schopen pacienta léčit do jejího příjezdu
- Umí zahájit a vést kardiopulmonální resuscitaci
- Návaznost na interní propedeutiku
- Návaznost na urgentní medicínu
- Navrhněte / indikujte zobrazovací a laboratorní vyšetření k odhalení příčiny dušnosti. Diskutujte, co které vyšetření vám přinese pro diferenciální diagnostiku. Tedy diskutujte, proč je indikujeme a jaký mohou mít přínos. Vysvětlete, která vyšetření a proč je provedete.
- Student umí cíleně indikovat laboratorní a zobrazovací metody.
- Cíleně znamená, že je schopen vysvětlit očekávaný přínos metody.
- Měl by být schopen také vědět, jaká metoda nese rizika pro pacienta.
- Měl by být schopen pacientovi vysvětlit, co se s ním bude dít a být schopen získat informovaný souhlas.
- Návaznost na interní propedeutiku
- Návaznost na biochemii, klinickou biochemii
- Návaznost na radiologii a nukleární medicínu
- Návaznost na základy péče o nemocné
- Návaznost na veřejné zdravotnictví (ekonomika, indukovaná péče)
- Návaznost na etiku
- Návaznost na patologii
- Návaznost na fyziologii, patofyziologii, anatomii a histologii
- Rozeberte indikaci k oxygenoterapii a vysvětlete způsoby jejího použití.
- Student ví, jaké možnosti oxygenoterapie existují a kdy je indikované jejich použití
- Zná rizika oxygenoterapie a její kontraindikace
- Návaznost na základy péče o nemocné
- Návaznost na interní propedeutiku
- Popište základní neodkladná opatření u nemocných s akutní dušností a základní terapeutické postupy u nejčastějších příčin akutní a chronické dušnosti dle pravděpodobné etiologie. Rozepište iniciální medikaci u konkrétní příčiny dušnosti.
- Student umí základní iniciální terapeutické postupy u nejčastějších a život ohrožujících / akutních příčin dušnosti.
- Zná indikace, nežádoucí účinky a kontraindikace základních léčiv.
- U nejzákladnějších léků pro bezprostřední podání zná i dávkování.
- Je schopen popsat celkovou léčebnou strategii u jednotlivých nejčastějších příčin dušnosti.
- Je schopen popsat základní instrumentační výkony pro chirurgické příčiny dušnosti.
- Návaznost na interní propedeutiku
- Návaznost na chirurgickou propedeutiku
- Návaznost na základy péče o nemocné
- Návaznost na farmakologii