Hlavní strana
PROFILES je soubor vzdělávacích cílů popisujících kompetence a znalosti absolventů lékařských fakult.
Všeobecné cíle/Role
Všeobecné cíle jsou uspořádány do sedmi obecných rolí lékařů. Představují jádro pregraduálního kurikula.
Sedm rolí (označovaných jako "CanMEDS") definuje rámec každodenní praxe lékaře ve výcviku, tak i již vyškoleného lékaře, bez ohledu na specializaci a prostředí. Jde o konkrétní vzdělávací cíle či kompetence, kterých musí student dosáhnout do konce svého pregraduálního studia. Každý lékař má být odborníkem (expertem), který současně integruje všech šest ostatních rolí.
Role CanMEDS jsou úzce propojeny se svěřitelnými profesionálními činnostmi (EPA). Například pro odebírání anamnézy musí být lékař dobrým komunikátorem a vykazovat profesionalitu. Při nutnosti výběru relevantních hypotéz pro diferenciální diagnostiku nebo při sestavování komplexního léčebného plánu musí lékař vycházet z dostupné literatury a důkazů (role vzdělávajícího se, scholar). Při provádění urgentních zákroků u pacienta s vážnými poraněními a ztrátou krve si lékař musí být obzvláště vědom významu interdisciplinární a koordinované týmové spolupráce. Všeobecné cíle proto odkazují v různé míře na některé z EPAs.
Profesionální činnosti
Svěřitelná profesionální činnost (EPA) je jednotka profesionální praxe, definovaná jako úkol nebo odpovědnost, kterou je možné svěřit školenci k provádění bez dozoru poté, co dosáhne dostatečné úrovně kompetence v dané činnosti. EPAs jsou závislé na kontextu, což znamená, že by měly být vyučovány a aplikovány v běžných medicínských situacích a podmínkách (viz SSPs) u pacientů všech věkových kategorií. Očekává se, že student bude alespoň schopen vykonávat popsané úkoly pod dohledem dostupným na vyžádání.
Rámec EPAs navazuje na současnou orientaci většiny pregraduálních kurikul na získávání dovedností a kompetencí, což odpovídá modelu medicínského vzdělávání zaměřeného na výstupy (outcome-based medical education).
Přestože mladší školenci mohou stále potřebovat přímý dohled, existují konkrétní situace, které musí zvládat, a úkoly, které musí vykonávat alespoň s dohledem dostupným na vyžádání již od prvního dne své rezidentské praxe. Svěřitelné profesionální činnosti (EPAs) a role CanMEDS jsou úzce propojené.
Situace jako výchozí body
Situace jako výchozí body (SSPs) tvoří soubor obecných situací, které pokrývají běžné okolnosti, symptomy, obtíže a nálezy, s nimiž by si měl lékař poradit již první den své praxe. Jinými slovy, měl by být schopen systematicky posuzovat stav pacienta přicházejícího v některé z těchto situací, stanovit diferenciální diagnózu a navrhnout diagnostická, terapeutická, sociální a preventivní opatření či poskytnout radu. Seznam SSPs zahrnuje většinu typických situací, s nimiž se může mladý lékař setkat.
Jednotlivé situace jsou uspořádány do několika podkategorií, aby bylo jejich použití snazší, nicméně v některých případech je toto členění arbitrární. Položky označené jako „symptomy“ mohou být zároveň definovány jako „nálezy“ a naopak. Seznam byl sestaven na základě předem definovaných kritérií. Situace byly vybrány podle těchto hledisek:
- Vyskytují se často
- Rychlá a adekvátní intervence může být klíčová nebo dokonce život zachraňující
- Mohou způsobit pacientovi výraznou emoční zátěž
Tyto situace umožní studentům a školitelům zasadit cíle předchozích dvou kapitol do kontextu a aplikovat je v praxi. Situace jsou prezentovány velmi obecně, což znamená, že je lze využít pro všechny genderové identity a věkové skupiny (děti, dospělé i seniory), pokud není uvedeno jinak. Pokrývají široké spektrum klinických stavů (akutních, subakutních i chronických) a různá prostředí (ambulantní praxi, nemocnici, domovy pro seniory atd.).
Tento obecný seznam rozšiřuje spektrum možných diagnóz a podporuje interdisciplinární a integrovaný přístup ke klinickým problémům. Například situace „žloutenka“ může být výchozím bodem pro různé patologické stavy, jako je neonatální žloutenka, hepatitida, karcinom pankreatu nebo cirhóza.
Jako výchozí body představují situace širokou škálu diagnostických cest napříč různými medicínskými obory. Například „bolest na hrudi“ může vést k diskusi o různých patologiích, jako jsou srdeční onemocnění, pleurální a parietální problémy, onemocnění páteře, stres a úzkost atd. Jak již bylo zmíněno, dopad konkrétní situace se bude lišit podle pohlaví, genderu a věku pacienta a také podle toho, zda se jedná o akutní nebo chronický problém. Práce s těmito situacemi by měla pomoci studentům rozvíjet klinické uvažování, zlepšit jejich schopnost integrovat různé možnosti do diferenciální diagnózy a udržet interdisciplinární perspektivu.
Tyto situace jsou určeny k využití na lékařských fakultách a učiteli jako **názorné příklady při přednáškách, nástroj pro problémově orientované učení a pomůcka při výuce u lůžka pacienta. Slouží také jako základ pro vývoj závěrečných zkoušek.
Situace jako výchozí body zahrnují nejen zdravotní problémy a symptomy, ale také fyziologické nebo běžné zdravotní otázky, například narození dítěte, antikoncepci, denzitometrii nebo prevenci úrazů u seniorů.
Sylaby, výukové cíle a zkouškové otázky jednotlivých předmětů
Z tohoto místa povede cesta k jednotlivým sylabům, zkouškovým otázkám a dalším materiálům specifickým pro konkrétní kurikulum či úsek výuky.
1. ročník |
Anatomie ● Anatomická pitva ● Biofyzika ● Biologie a genetika ● Cizí jazyk 1,2 ● Histologie a embryologie ● Informatika ● První pomoc ● Tělesná výchova 1,2 ● Základy lékařské terminologie 1,2 |
2. ročník |
Biologie a genetika ● Biochemie ● Cizí jazyk 3,4 ● Fyziologie ● Imunologie ● Mikrobiologie ● Ošetřovatelství ● Prázdninová ošetřovatelská praxe ● Tělesná výchova 3,4 |
3. ročník |
Bioetika ● Farmakologie ● Chirurgická propedeutika ● Interní propedeutika ● Mikrobiologie ● Patobiochemie ● Patofyziologie ● Patologie ● Propedeutika zobrazovacích metod ● Psychologie ● Základy komunikace a paliativní medicíny |
4. ročník |
Bioetika ● Dermatovenerologie ● Farmakologie ● Chirurgie ● Infekční lékařství ● Klinická genetika ● Klinická imunologie ● Klinická topografická anatomie ● Nukleární medicína ● Oční lékařství ● ORL ● Ortopedie ● Pneumologie 1 ● Pediatrická propedeutika ● Pracovní lékařství ● Prázdninová chirurgická praxe ● Primární péče ● Psychologie ● Radiodiagnostika ● Stomatologie ● Soudní lékařství ● Urologie |
5. ročník |
Endokrinologie a metabolismus ● Gastroenterologie ● Geriatrie ● Gynekologie ● Hematologie ● Kardiovaskulární medicína ● Klinická biochemie ● Nefrologie ● Neodkladná medicína ● Neurochirurgie ● Neurologie ● Onkologie ● Pneumologie 2 ● Psychiatrie ● Rehabilitační lékařství ● Revmatologie ● PP interní medicína |
6. ročník |
Gynekologie a porodnictví ● Hygiena a epidemiologie ● Chirurgie ● Interna ● Pediatrie ● Primární péče ● VZMP |
|
|
|
|
|
|
1. ročník |
Anatomie ● Anatomická pitva ● Biofyzika ● Biologie a genetika ● Cizí jazyk 1,2 ● Histologie a embryologie ● Informatika ● První pomoc ● Tělesná výchova 1,2 ● Základy lékařské terminologie 1,2 |
2. ročník |
Biologie a genetika ● Biochemie ● Cizí jazyk 3,4 ● Fyziologie ● Imunologie ● Mikrobiologie ● Ošetřovatelství ● Prázdninová ošetřovatelská praxe ● Tělesná výchova 3,4 |
3. ročník |
Bioetika ● Farmakologie ● Chirurgická propedeutika ● Interní propedeutika ● Mikrobiologie ● Patobiochemie ● Patofyziologie ● Patologie ● Propedeutika zobrazovacích metod ● Psychologie ● Základy komunikace a paliativní medicíny |
4. ročník |
Bioetika ● Dermatovenerologie ● Farmakologie ● Chirurgie ● Infekční lékařství ● Klinická genetika ● Klinická imunologie ● Klinická topografická anatomie ● Nukleární medicína ● Oční lékařství ● ORL ● Ortopedie ● Pneumologie 1 ● Pediatrická propedeutika ● Pracovní lékařství ● Prázdninová chirurgická praxe ● Primární péče ● Psychologie ● Radiodiagnostika ● Stomatologie ● Soudní lékařství ● Urologie |
5. ročník |
Endokrinologie a metabolismus ● Gastroenterologie ● Geriatrie ● Gynekologie ● Hematologie ● Kardiovaskulární medicína ● Klinická biochemie ● Nefrologie ● Neodkladná medicína ● Neurochirurgie ● Neurologie ● Onkologie ● Pneumologie 2 ● Psychiatrie ● Rehabilitační lékařství ● Revmatologie ● PP interní medicína |
6. ročník |
Gynekologie a porodnictví ● Hygiena a epidemiologie ● Chirurgie ● Interna ● Pediatrie ● Primární péče ● VZMP |
Bioetika
Dermatovenerologie
Farmakologie
Chirurgie
Infekční lékařství
Klinická genetika
Klinická imunologie
Klinická topografická anatomie
Nukleární medicína
Oční lékařství
ORL
Ortopedie
Pneumologie 1
Pediatrická propedeutika
Pracovní lékařství
Prázdninová chirurgická praxe
Primární péče
Psychologie
Radiodiagnostika
Stomatologie
Soudní lékařství
Urologie