EPA:Portál
Svěřitelné profesionální činnosti / Entrustable Professional Activities (EPAs)
1 Odebrání anamnézy
2 Posouzení fyzického a psychického stavu pacienta
3 Stanovení priorit diferenciální diagnostiky po klinickém vyšetření
4 Doporučení a interpretace diagnostických a screeningových testů v běžných situacích
5 Provádění obecných lékařských výkonů
6 Rozpoznání pacienta vyžadujícího urgentní/pohotovostní péči, zahájení hodnocení a léčby
7 Vypracování plánu péče, diskuse o ordinacích a předpisech v běžných situacích
8 Dokumentace a prezentace klinického případu pacienta; předání péče
9 Přispění ke kultuře bezpečnosti a zlepšování kvality péče
Svěřitelná profesionální činnost (EPA) je jednotka profesionální praxe, definovaná jako úkol nebo odpovědnost, kterou je možné svěřit školenci k provádění bez dozoru poté, co dosáhne dostatečné úrovně kompetence v dané činnosti. EPAs jsou závislé na kontextu, což znamená, že by měly být vyučovány a aplikovány v běžných medicínských situacích a podmínkách (viz SSPs) u pacientů všech věkových kategorií. Očekává se, že student bude alespoň schopen vykonávat popsané úkoly pod dohledem dostupným na vyžádání.
Rámec EPAs navazuje na současnou orientaci většiny pregraduálních kurikul na získávání dovedností a kompetencí, což odpovídá modelu medicínského vzdělávání zaměřeného na výstupy (outcome-based medical education).
Přestože mladší školenci mohou stále potřebovat přímý dohled, existují konkrétní situace, které musí zvládat, a úkoly, které musí vykonávat alespoň s dohledem dostupným na vyžádání již od prvního dne své rezidentské praxe. Svěřitelné profesionální činnosti (EPAs) a role CanMEDS jsou úzce propojené. Následující výběr položek byl přizpůsoben podle příručky vypracované Panelem pro návrhy Asociace amerických lékařských fakult (AAMC), kterým jsme vděční za to, že nám umožnili použít jejich dokument.
Entrustable Professional Activities (EPAs) jsou jednotky profesní praxe definované jako úkoly nebo odpovědnosti, které může student medicíny nebo začínající lékař vykonávat samostatně, jakmile dosáhne dostatečné úrovně kompetence. EPAs jsou úzce propojeny s klinickými situacemi a stavy, s nimiž se lékaři běžně setkávají, a jsou navrženy tak, aby se vztahovaly k pacientům všech věkových kategorií.
Cílem konceptu EPAs je poskytnout strukturovaný rámec pro výuku a hodnocení studentů medicíny, který se zaměřuje na zvládnutí specifických profesních činností. Jakmile student dosáhne potřebné úrovně dovedností, může mu být svěřeno vykonávat tyto činnosti samostatně, případně s dohledem na vyžádání.