GO:1
Medical Expert / Odborník v medicíně (EXP)
(odkazuje na EPAs: 1 ,
2 ,
3 ,
4 ,
5 ,
6 ,
7 ,
8 ,
9 )
Odborník v medicíně (EXP)
Lékař s hlubokými znalostmi a dovednostmi, který je schopen efektivně provádět klinická hodnocení, diagnostiku, léčbu a prevenci nemocí na základě vědeckých důkazů.
Jako odborníci v medicíně mají lékaři rozsáhlé znalosti a dovednosti, které aplikují v lékařské praxi. Shromažďují a interpretují informace, provádějí analýzu problémů a činí odpovídající klinická rozhodnutí v rámci své odbornosti a kompetencí. Kontrolují, zda jejich rozhodnutí a s nimi spojené kroky splňují odpovídající standard kvality a mají požadované účinky. Posuzují, do jaké míry potřebují dohled při svých profesních aktivitách. Poskytují léčebnou a preventivní péči za použití standardů založených na důkazech, eticky správných a ekonomicky přijatelných. Lékařská péče zahrnuje jak somatické, tak psychosociální aspekty a řeší akutní i chronické stavy a situace. Odborníci v medicíně se zapojují do efektivní ústní, písemné i elektronické komunikace s pacienty, příbuznými a dalšími odborníky ve zdravotnických nebo sociálních službách. Sledují nové poznatky ve svém oboru a získávají kritické povědomí o sociálních a etických otázkách spojených s pokrokem vědy. Následující část „odborník“ shrnuje klíčové cíle pregraduálního výcviku a jako taková se překrývá s cíli uvedenými v šesti dalších rolích (jak je znázorněno v „květině“ CanMEDS).
Lékaři jsou schopni:
1.1 popsat a integrovat struktury a základní mechanismy, které řídí funkce lidského těla, od molekulární až po orgánovou úroveň,
1.2 prokázat dobré znalosti všech běžných situací v každé disciplíně,
1.3 provést konzultaci zaměřenou na pacienta v daném časovém limitu,
1.4 identifikovat a upřednostnit problémy, které je třeba při setkání s pacientem řešit, a vyzískat relevantní, přesnou a stručnou osobní a rodinnou anamnézu od pacienta a jiných zdrojů,
1.5 perform triage assessment and interventions, taking into account clinical urgency, the potential of deterioration, and available resources
1.6 conduct an effective general or specific physical examination
1.7 analyse and interpret data to establish a differential and a working diagnosis (clinical reasoning)
1.8 integrate the foundations of basic medical sciences into their clinical reasoning and the selection of relevant procedures and investigations
1.9 establish a patient-centred, shared management plan and deliver high quality cost-effective preventive and curative care, especially when dealing with a patient who is vulnerable and/or multimorbid (elderly) or who suffers from a terminal illness
1.10 demonstrate safe prescribing
1.11 prioritize and perform procedures in a skilful and safe manner
1.12 obtain and document informed consent, explaining the risks, benefits and rationale for the proposed options
1.13 advise and counsel patients on their health and lifestyle in an empathetic non-judgmental manner. Perform a motivational interview
1.14 set up and conduct a discussion with the family/caregivers and manage options/decisions regarding the patient’s health, condition and outcomes
1.15 demonstrate appropriate medical data and information management
1.16 integrate the advancements produced by evidence-based scientific research into clinical practice
1.17 develop a critical awareness of common stereotypes that might bias clinical activities, related to factors such as age, gender, ethnicity, culture and representations.
1.18 identify the impact on health of sex (i.e. biological difference related to sexual determination), and gender (cultural and social differences between men and women in terms of roles and expectations). Address these issues in medical activities
1.19 incorporate and apply the foundations of biomedical and clinical ethics in patient care; respect values such as autonomy and dignity; identify and weigh up, in situations posing ethical dilemma, the various options available and how principles and values may affect them
1.20 recognize and disclose conflicts of interest that might compromise equitable, high quality care at individual and collective levels
1.21 comply with the code of ethics and the recommendations of the Swiss Academy of Medical Sciences
1.22 take Swiss legislation into account in the care of the patients, in particular coverage for disease, accidents, occupational disease and disability; display awareness and respect for the rights of the patient
1.23 understand the population perspective as a core aspect of public health, and the application of basic principles of social medicine; advocate for the health and healthy environment of the local community and society as a whole
1.24 take into account the economic, social and cultural aspects of health maintenance prevention and care at individual and community levels
1.25 practise self-reflection and critical thinking related to evolution of the health system; recognize and respond to the complexity, uncertainty, and ambiguity inherent in medical practice